maandag, juli 4

15 Geweldige voordelen van biologische koffie voor je gezondheid

Vroeger dacht ik altijd dat het drinken van iets met cafeïne erin niet geweldig voor je was, dus probeerde ik het zo veel mogelijk te vermijden. In plaats daarvan ging ik voor drankjes zoals mocktails of een frisdrank. Maar na wat onderzoek te hebben gedaan, ontdekte ik eigenlijk dat door het te drinken is kleine doses, het veel gezondheidsvoordelen heeft. Dus wat zijn de voordelen van koffie?

Of je je koffie nu onderweg drinkt, recht uit de pot, terwijl je door je dag suist. Of je maakt er liever meer een gelegenheid van met meer gespecialiseerde koffiemelanges. Misschien gebruik je je mooie koffiezetapparaat, dat mooie patronen maakt in de schuimige melk terwijl je lui wakker wordt.

Hoe je je koffie ook graag drinkt, de gezondheidsvoordelen zijn eindeloos! Hier zijn maar een paar van de voordelen van het drinken van biologische koffie…

De vele grote voordelen van biologische koffie

Koffie bevordert je lichamelijke prestaties
Door vóór een training een kop zwarte koffie te drinken, kunnen je prestaties met zo’n 15% verbeteren. Het verhoogt het adrenalinegehalte in je bloed. Dit is het “vecht of vlucht” hormoon van je lichaam en helpt je je voor te bereiden op lichamelijke inspanning.

Koffie kan je helpen gewicht te verliezen
Koffie bevat magnesium en kalium. Dit helpt het lichaam insuline te gebruiken, waardoor de bloedsuikerspiegel gereguleerd wordt en je minder verlangt naar suikerhoudend voedsel.

Koffie helpt je bij het verbranden van vet
Cafeïne helpt lichaamsvet af te breken en het te gebruiken als brandstof voor energie.

Helpt je concentreren & alert te blijven
Het drinken van 1 tot 6 koppen koffie per dag kan je mentale alertheid helpen verbeteren.

Kan het risico op kanker verminderen
Studies hebben aangetoond dat Koffie het risico op het ontstaan van prostaatkanker met 20% en van endometriumkanker met 25% kan verminderen.

Kan het risico op een beroerte verminderen
Het drinken van ongeveer 2 tot 4 koppen Koffie per dag wordt in verband gebracht met een lager risico op een beroerte.

Hoog in antioxidanten
Koffie bevat hoge concentraties antioxidanten, die vrije radicalen in je lichaam bestrijden en beschermen.

Kan het risico op de ziekte van Parkinson verminderen
Regelmatig koffiedrinken kan het risico op de ziekte van Parkinson met ongeveer 25% verlagen.

Kan het Risico op Type II Diabetes verlagen
Cafeïne kan je insulinegevoeligheid verminderen en je glucosetolerantie aantasten, daarom is het waarschijnlijk dat het je risico op type 2 diabetes vermindert.

Beschermt je hersenen
Een hoog cafeïnegehalte in je bloed vermindert het risico op de ziekte van Alzheimer en kan ook het risico op dementie verlagen.

Verheldert de stemming & bestrijdt depressie
Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en stimuleert de aanmaak van neurotransmitters als serotonine, dopamine en noradrenaline, waarvan bekend is dat ze je stemming opfleuren.

Goede bron van vezels
Een kop koffie kan tot 1,8 gram vezels bevatten van de aanbevolen 20-38 gram. Vezels zijn goed voor je want ze helpen de boel in beweging te houden – als je begrijpt wat ik bedoel!

Koffiedrinkers hebben minder risico op hartziekten
Onderzoekers ontdekten dat deelnemers aan een recente studie die tussen de 3 & 5 koppen koffie per dag consumeerden een lager risico op hartziekten liepen.

Sterker DNA
Als je een fervent koffiedrinker bent, is de kans groot dat je DNA een sterkere integriteit heeft. Dit komt doordat de witte bloedcellen van degenen die koffie drinken veel minder kans hebben op breuk.

Verlaagt het risico op Scoliose
Onderzoek toont aan dat koffiedrinken je kan helpen beschermen tegen het ontstaan en opnieuw optreden van MS. Men gelooft dat koffie neurale ontstekingen voorkomt die leiden tot het ontstaan van de ziekte.

Het is duidelijk dat het drinken van koffie van de hele boon of gemalen koffie beter voor je is dan het drinken van instant of gevriesdroogde koffie. Maar als je je het niet kunt veroorloven, of het niet lekker vindt om koffie van de boon te drinken, krijg je toch iets van deze geweldige voordelen.